Electric vans charging

Miten lastaus ja peräkärryn vetäminen vaikuttavat sähköauton toimintamatkaan?

Arval Consulting 5 Sep 2023

Miten lastaus ja peräkärryn vetäminen vaikuttavat sähköauton toimintamatkaan?

 

⚡ Peräkärryn kanssa ajettaessa sähkökäyttöisen ajoneuvon todellinen toimintamatka pienenee 23-31%

⚡ Viimeisimmässä Arvalin tutkimuksessa tarkastellaan lastausasteen ja peräkärryn vetämisen vaikutusta sähköisen ajoneuvon toimintamatkaan

⚡ Sähköisen toimintamatkan väheneminen on samaa luokkaa kuin toimintamatkan pieneneminen Diesel-käyttöisellä autolla peräkärryä vedettäessä

⚡ Peräkärryn vetoa vaativilla kalustoilla saattaa olla tarpeen tutkia uusia toimintamalleja ottaakseen käyttöön sähköisiä ajoneuvoja

 

Uusi tutkimus kestävän liikkumisen asiantuntija Arvalilta osoittaa, että peräkärryn vetäminen vähentää sähköisen ajoneuvon toimintasädettä 23-31% verrattuna todelliseen toimintamatkaan. Peräkärryn vetämisen tulosten lisäksi raportti tarjoaa myös päivitettyä tietoa sähköisten pakettiautojen lastausasteen vaikutuksista toimintamatkaan.

Keskikokoisten sähköisten pakettiautojen osalla puolikas kuorma tuotti 7% pudotuksen toimintamatkassa verrattaessa lastaamattomaan todelliseen toimintamatkaan. Täyteen lastattuna pudotus oli 11%. Kun täyteen lastattuun ajoneuvoon liitetään vielä peräkärry, toimintamatka on 24% pienempi kuin lastaamattoman ajoneuvon todellinen toimintamatka. Toimitamatka vähenee siis 14% kun täyteen lastattuun ajoneuvoon lisätään vielä perässä vedettävä kärry.

Suurikokoisilla sähköisillä ajoneuvoilla puolikas kuorma vaikuttaa toimintamatkaan 11% pudotuksella, täydellä kuormalla lastattuna 14% pudotuksella ja täydellä kuormalla sekä peräkärryn vetämisellä toimitamatka väheni 31% todellisesta maksimi toimintamatkasta. Kun täyteen lastattuun ajoneuvoon liitetään peräkärry, toimintamatka putoaa 20%.

Arvalin tutkimuksessa sähköisen henkilöauton todellinen toimintamatka väheni 23%, kun siihen liitettiin peräkärry. 

Vertailun vuoksi, Arvalin tutkijat laskevat polttoainetehokkuuden tippuvan 15% Diesel-käyttöisissä pakettiautoissa kun täyteen lastattuun ajoneuvoon liitetään lisäksi peräkärry.

 

Tutkimuksen edistäjä ja Arval UK:n kevyiden hyötyajoneuvojen konsultti Simon Cook tarkentaa: "Hyötyajoneuvojen osalta, joilla tyypillisesti vedetään peräkärryä täyden lastauksen lisäksi, todettiin että toimintamatka vähenee neljänneksestä kolmasosaan verrattuna todelliseen maksimi toimintamatkaan."

"Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Jos täyteen ladatun sähköpakettiautosi toimintamatka on lastaamattomana tyypillisesti 193 km, peräkärryä vedettäessä voi odottaa noin 133 - 146 kilometrin toimintamatkaa. Jos ajat jo valmiiksi täydellä kuormalla lastatulla ajoneuvolla jonka toimintamatka on 168 km, vaikuttaa tähän liitetty peräkärry vielä toimintamatkaan sitä n. 22 - 35 kilometrillä vähentäen."

Cook lisää: "Sähköajoneuvot soveltuvat todella hyvin peräkärryn vetämiseen – niiden pehmeä ja välitön voimantuotto todella auttaa. Toimintamatka sekä nykyinen latausverkoston infrastruktuuri kuitenkin tarkoittavat, että sähköiset pakettiautot eivät sovellu vielä tässä vaiheessa kaikkien yrityksien tarpeisiin. Arvalin tutkimustulokset auttavat fleet managereita ja yrityksiä pohtimaan minkälaisissa tehtävissä sähköisiä pakettiautoja voisi hyödyntää. Se osoittaa myös miten tulossa olevia pidemmän toimintamatkan sähköisiä pakettiautoja voisi hyödyntää yrityksen toiminnassa, kun niitä tulee saataville."

"Sähköisten pakettiautojen toimintamatkat pienissä- ja keskikokoisissa pakettiautoissa paranevat kovalla vauhdilla. Myös latausinfrastruktuuri paranee jatkuvasti. Haasteita on kuitenkin vielä suurempien kokoluokkien sähköpakettiautojen ympärillä, joilla ajetaan pidempiä matkoja."

 

Sähköisten pakettiautojen tutkimus toteutettiin UATC:n Millbrook Proving Groundilla, Bedforshiressä Englannissa. Testit olivat identtisiä ja ne suoritettiin dynamometrillä tarkan ja toistettavan todellisen toimintamatkan saavuttamiseksi, kun ajoneuvoja lastattiin eri kuormilla ja vedettiin 500kg painavaa peräkärryä. Todellisen maailman olosuhteita jäljittelemällä, mutta laboratorio-olosuhteissa suoritettuna, tutkimuksen tuloksista saatiin tarkkoja ja toistettavia.

Tutustu tästä koko raporttiin (Engannin kielisenä)

Lue lisää Näytä vähemmän