Women inside passenger vehicle

Omistaa vai ei – katso, kannattaisiko sinunkin liisata auto!

Blogi 19 Nov 2024

Omistaa vai ei – katso, kannattaisiko sinunkin liisata auto!

Inflaation ja korkeiden kustannusten aikakaudella taloudellinen mielenrauha ja ennustettavat kuukausikulut ovat tärkeitä niin kotitalouksille kuin yrityksillekin. Huoltoleasing tarjoaa ratkaisun: leasingyhtiö kantaa auton omistamiseen liittyvät riskit ja kattaa ylläpitokulut, kuten huollot ja korjaukset.

”Suomalaiset haluavat perinteisesti omistaa – niin asuntonsa kuin autonsakin”, kiteyttää huoltoleasingyhtiö Arvalin asiakasvastaava Markus Kangasmäki.

Omistamiseksi mielletään yleensä auton hankkiminen käteiskaupalla, lainalla tai osamaksulla. Viime vuosina omistamisen mentaliteetti on ollut muutoksessa, kun uuden auton keskihinta on noussut merkittävästi, ja kaikki elämisen kustannukset ovat olleet korkealla.  Samaan aikaan sekä asuntojen että autojen arvot ovat vaihdelleet huomattavasti.

“Autoilun omistamisen riskit ovat kasvaneet, ja leasingiin suhtaudutaan entistä kiinnostuneemmin. Huoltoleasing on kattavin vaihtoehto, sillä kiinteä kuukausihinta sisältää pääomakulut, huollot, rengaskustannukset ja muut teknisen korjaamisen kulut ilman yllätyksiä”, Kangasmäki kertoo.

Monelle huoltoleasing on palveluna vähemmän tunnettu autoilun rahoitusvaihtoehto kuin esimerkiksi yksityishenkilöiden suosima osamaksukauppa. Kysyimme Kangasmäeltä viisi yleistä kysymystä huoltoleasingista.


1. Mikä huoltoleasingissa kuuluu hintaan?

Huoltoleasing on käytännössä auton pitkäaikaista vuokraamista palveluineen. Yksityisasiakkaat voivat vuokrata huoltoleasingauton suoraan leasingyhtiöltä, työnantajat voivat tarjota sen työsuhde-etuna, ja yrittäjät voivat liisata auton yritykselleen. 

Huoltoleasingin tärkein ero perinteiseen leasingiin on, että auton ylläpitokulut ja palvelut sisältyvät huoltoleasingsopimukseen. Arvalin huoltoleasingsopimukset kattavat esimerkiksi huollot, tekniset korjaukset, renkaiden uusimisen ja vaihdot, katsastukset, vakuutuksen, ajoneuvoveron ja jopa tankkauksen tai latauksen riippuen palvelukokonaisuudesta.

Myös henkilökohtainen, kaiken kattava asiakaspalvelu sisältyy huoltoleasingin hintaan – kun taas esimerkiksi osamaksu- tai rahoitusleasingsopimuksissa auton ylläpitoon liittyviä palveluita saattaa tuottaa monta eri toimijaa, kuten huolto, rengasliike ja vauriokorjaus. ”Meillä kuljettaja voi olla kaikissa asioissa yhteydessä omaan asiakasvastaavaansa”, Kangasmäki kiteyttää.


2. Miten huoltoleasing eroaa rahoitusleasingista tai osamaksusopimuksesta?

Huoltoleasing on eri asia kuin rahoitusleasing tai osamaksurahoitus, jotka keskittyvät lähinnä auton rahoitukseen.

Samaa on se, että sekä huolto- että rahoitusleasingissa auto vuokrataan pitkäaikaisesti. Myöskään osamaksusopimuksessa auton hintaa ei makseta kerralla, vaan asiakas maksaa osamaksusopimuksen aikana maksuja, jotka kattavat auton hinnan asteittaisen laskemisen, korot ja palkkiot.

Vain huoltoleasingissa kiinteä kuukausihinta sisältää kattavat palvelut. Rahoitusleasing- ja osamaksusopimuksissa asiakas maksaa tyypillisesti auton arvonalennuksen ja korkokustannuksen rahoitusyhtiölle. Molemmissa muut kustannukset (huolto, tekninen korjaus, renkaat) maksetaan yleensä suoraan eri palveluiden tuottajille.  

Yritysasiakkaiden käyttämässä rahoitusleasingsopimuksissa auto on leasingyhtiön omaisuutta koko sopimuskauden ajan. Asiakas saa tässä leasingmallissa lisälaskun, jos auton markkina-arvo laskee alle rahoitussopimuksella määritetyn jäännösarvon. Siksi rahoitusleasingiä käyttävät yritykset määrittävät jäännösarvon usein varovaisen matalalle tasolle, mikä nostaa vuokraa. Näin maksetaan kuukausittain ylihintaa, mutta käytetystä autosta saadaan lopulta ”myyntivoittoa”.

Yksityishenkilöiden käyttämissä osamaksusopimuksissa auto on rahoitusyhtiön omaisuutta, mutta asiakkaalla on mahdollisuus lunastaa auto itselleen sopimuskauden päätyttyä. Asiakas maksaa tässäkin mallissa lisää, jos auton arvo laskee ennakoitua enemmän.

”Huoltoleasingissa leasingyhtiö vastaa auton hankkimisesta, myymisestä ja mahdollisesta jäännösarvotappiosta. Kiinteä kuukausihinta kattaa arvonalennuksen, huollot, teknisen korjaamisen kulut ja rengaskustannukset – eli leasingyhtiö huolehtii auton omistamiseen liittyvistä riskeistä ja esimerkiksi kärsii tappion, jos auton arvo laskee odotettua enemmän”, Kangasmäki sanoo.


3. Kenelle huoltoleasing sopii?

Huoltoleasing on vaihtoehto, joka on tarjolla kaikille yksityishenkilöistä yrityksiin.

“Sopiva auto ja sopimus löytyvät jokaiselle. Huoltoleasing keskittyy suhteellisen uusiin autoihin. Jos olet kiinnostunut uusista tai muutaman vuoden ikäisistä autoista, huoltoleasing on harkitsemisen arvoinen vaihtoehto”, Kangasmäki kertoo.

Myös vähän käytetyt autot ovat Kangasmäen mukaan Suomessa yksityishenkilöiden keskuudessa vähintään yhtä suosittuja, elleivät suositumpi vaihtoehto. Arval tarjoaa yritys- ja yksityisasiakkailleen asiakkailta palautuvia, vähän käytettyjä autoja huoltoleasingsopimuksilla.

”Nämä ovat 3–4 vuotta sitten liisattuja autoja, jotka ovat olleet käytössä yleensä vain yhdellä asiakkaalla. Kunto on siis lähes uutta vastaava, hinta on kilpailukykyinen ja sopimukseen saa samat palvelut kuin uudelle autolle.”


4. Mitä huoltoleasing maksaa?

Arval tarjoaa huoltoleasingsopimuksia kiinteillä kuukausihinnoilla, jotka alkavat reilusta 200 eurosta ja määräytyvät siitä ylöspäin auton ja palvelupaketin perusteella.  Maksu sisältää auton käytön, siihen liittyvät palvelut sekä kiinteiden kuukausikulujen tuoman taloudellisen mielenrauhan: asiakkaan ei tarvitse itse vastata yllättävistä kuluista, jälleenmyyntiarvon laskusta tai auton myymisestä eteenpäin.

”Asiakkaamme arvostavat huoltoleasingin tuomaa ennustettavuutta, taloudellisen riskin poistumista sekä autosta aiheutuvien laskujen tarkistamistyön vähenemistä. Itsekin ajattelen huoltoleasingia eräänlaisena vakuutuksena. Esimerkiksi kolmen vuoden päästä autoni arvo voi olla markkinatilanteesta johtuen nolla, mutta se riski ei realisoidu itselleni asiakkaana”, itsekin Arvalin yksitysleasingautoa ajava Kangasmäki sanoo.
 

5. Kuka huoltoleasingautoa saa ajaa?

Työsuhdeautojen osalta yrityksen auto-ohjeet määrittelevät, kuka autoa saa ajaa. Yleisimmin autoa saavat ajaa nimetty kuljettaja sekä samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet. Usein autoa saavat ajaa myös kollegat ja sekä esimerkiksi lasten harrastuskuskauksia hoitavat läheiset.

Yksityisleasingissa käyttöoikeuden määrittelee yleensä vakuutus, joka saattaa rajoittaa käyttöoikeutta esimerkiksi ikärajoituksilla.

”Leasingauto sopii hyvin perheautoksi, jota myös auton haltijan puoliso voi käyttää. Kiinteiden kuukausikulujen ansiosta moni hankkii huoltoliisarin myös huolettomaksi kakkosautoksi”, Kangasmäki kiteyttää.


Sopisiko leasingauto sinun tai yrityksesi tarpeisiin?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin asiantuntijamme kertovat lisää!

p. +358 9 8254 1234

Lue lisää Näytä vähemmän