Home > Blog > Arval Blog > Salliiko Yrityksesi Autopolitiikka Sahkoauton Tai Hybridin

Salliiko yrityksesi autopolitiikka sähköauton tai hybridin?

Salliiko yrityksesi autopolitiikka sähköauton tai hybridin?

Keskiviikko, syyskuu 25, 2019

Autopolitiikka kokoaa yhteen yrityksen säännöt liittyen autojen käyttöön ja hankintaan. Se voi ottaa kantaa myös siihen, mitkä energiamuodot ovat sallittuja. Moni autopolitiikka on uusien energiamuotojen osalta auttamattomasti vanhentunut, eikä salli kuin paperilla esimerkiksi sähköautoja. Miten vastuullisuustavoitteet toteutuvat autopolitiikassasi?

Arval mittasi vuonna 2018 yli 20 kansainvälisen suuren yrityksen autopolitiikkaa. 39 prosenttia oli määritellyt dieselin, hybridit tai sähköautot sallituiksi – 22 prosenttia salli ainoastaan dieselin. Puolet oli kuitenkin kirjannut vastuullisuudelle kokonaan oman luvun autopolitiikkaansa ja 86 prosenttia oli asettanut hiilidioksidipäästöille tavoiterajoja autopolitiikassaan.

Monella yrityksellä on kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteet ja suunnitelmat hiilidioksidipäästöjen pienentämisessä.  Vastuullisuutta kannattaa toteuttaa myös autopolitiikassa. Liikenteen päästöt nimittäin muodostavat noin viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.

Keskitytkö auton hankintahintaan vai todellisiin kustannuksiin?

Autokustannuksissa kannattaa arvioida kokonaisuutta. Moni yritys rajaa autopolitiikassa autoille maksimihankintahinnan, joka rajaa automaattisesti perhekokoluokan ladattavat hybridit ja sähköautot pois, sillä näiden autojen hankintahinnat ovat kalliimpia. 

Päästörajoissa ongelman saattaa aiheuttaa aikanaan dieselautoja varten asetettu päästöraja, jota on toki päivitetty, mutta autopolitiikka ei silti salli vähän ajaville esimerkiksi bensiinikäyttöistä autoa.

Osalla yrityksistä on autopolitiikoissaan myös rakenteellisia virheitä. Esimerkiksi yritys saattaa maksaa dieselauton käyttövoimaveron, joka ohjaa myös todella vähän ajavat valitsemaan dieselajoneuvon, vaikka tässä ei muuten olisi suuremmin järkeä. Oli autossa mikä energiamuoto tahansa, hankintahinta ei kerro käyttökustannuksista juuri mitään. Hankintahinnaltaan edullisempi auto voi tulla pitkässä juoksussa kalliimmaksi. Siksi autopolitiikassakin kannattaisi keskittyä kokonaiskustannuksiin.

Vaikka sähköauton hankintahinta on korkeampi, sen käyttökulut ovat huomattavasti dieseliä pienemmät. Jos yrityksessä on käytössä vapaa autoetu, yritys maksaa kaikki kulut autosta, mukaan lukien sähköenergian ja polttoaineen. Käyttöedussa taas työntekijä maksaa itse vähintään polttoaine- ja energiakustannukset.

Haluatko ammattilaisen arvion autopolitiikastasi? Autamme mielellään, lue tästä lisää.

Prevent JS Alert