Lue lisää Arvalin toimista koronaviruspandemian aikana täältä

Home > Blog > Leasing > Tyosuhdeautoa Kaytetaan Euroopassa Hanakammin Lahjakkuuksien Houkutteluun Miksi Ei

Työsuhdeautoa käytetään Euroopassa hanakammin lahjakkuuksien houkutteluun – miksi ei Suomessa?

Työsuhdeautoa käytetään Euroopassa hanakammin lahjakkuuksien houkutteluun – miksi ei Suomessa?

Keskiviikko, lokakuu 7, 2020

Suomessa autokanta kasvaa pääsääntöisesti vain, jos yritys kasvaa. Yritykset käyttävät Suomessa autoja vähemmän henkilöstöpolitiikan osana. Autojen omistaminen on meillä yleistä, mutta aiemmissa kriiseissä omistaminen on kuitenkin lisännyt leasingautojen suosiota – käykö niin nytkin? 

Arval Mobility Observatory julkaisemasta vuosittaisesta Fleet Barometer -tutkimuksesta selviää, että suomalainen yritys hankkii lisää autoja silloin, jos yritys kasvaa. Euroopassa kolmasosa yrityksistä aikoo kasvattaa autojen määrää myös houkutellessaan uutta työvoimaa ja neljäsosa lisää autojen määrää pitääkseen nykyiset osaajat talossa. Suomi jää takamatkalle, sillä meillä autoja käytetään palkitsemisessa vain vähän, vaikka Suomessa yksityisautoilu on yleistä.  Mistä tämä johtuu? 

Autopolitiikkaa ei jostain syystä aina nähdä henkilöstöpolitiikan osana. Joissakin yrityksissä sitä toki käytetään parhaiden työntekijöiden rekrytoinnissa ja nykyisten työntekijöiden sitouttamisessa. Se voi myös olla keino parantaa työnantajakuvaa. Autohankinnoissa voi autopolitiikan avulla esimerkiksi kannustaa uusien energiamuotojen käyttöön, Arvalin kaupallinen johtaja Mikko Honkanensanoo.  

 

5 vinkkiä autopolitiikan laatimiseen työsuhdeautoja harkitseville 

 

  1. Autopolitiikka on koko yrityksen tasoinen, mutta myös yksittäisen auton käyttöohje koko sen elinkaaren ajan. Hyvän autopolitiikan tulee vastata kysymyksiin: mitä autoilu kustantaa yrityksellemme ja miten autokantamme palvelee yrityksemme tarpeita 

  1. Autopolitiikka kannattaa ottaa myös osaksi yrityksen palkitsemisjärjestelmää. 

  1. Autopolitiikka ei saa olla liian tiukkaan rajattu. Työntekijällä pitää olla mahdollisuus valita tietyissä rajoissa auto, joka sopii myös siviilielämän tarpeisiin. Tämä pystytään toteuttamaan esimerkiksi työntekijän palkkavähennyksen avulla. 

  1. Työsuhdeautoetu pitää olla linjassa yrityksen muiden arvojen kanssa. Jos esimerkiksi yrityksellä on tavoitteena saavuttaa hiilineutraali toiminta, sähköautot ja ladattavat hybridit eivät voi olla kiellettyjä autopolitiikassa, vaan niitä pitäisi tukea erilaisilla kannustimilla tai huojennuksilla. 

  1. Autohankinnoissa kannattaa keskittyä autoilun kokonaiskuluihin, eikä ohjata autopolitiikkaa esimerkiksi vain hankintahintojen mukaan. 

 

Suomessa autoja vaihdetaan hanakammin 

Autokannan koko on Suomessa suoraan suhteessa väestömäärään – suomalaisissa yrityksissä autoja on yrityksissä keskimäärin 36, mikä on kolme kertaa vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin. 

Autoja vaihdetaan ahkerasti: suomalaisyritykset pitävät henkilöautoja keksimäärin 4,6 vuotta, kun Euroopassa ajoneuvoja pidetään 5,4 vuotta. Myös pakettiautoja vaihdetaan Suomessa ahkerammin kuin Euroopassa. Pienissä yrityksissä autot ovat käytössä pidempään, noin 5,6 vuotta, mikä sekin on noin vuoden eurooppalaista keskiarvoa vähemmän.   

Vaikka autoa pidetään hieman lyhyempi aika, yritysten autot eivät silti välttämättä ole Suomessa uusia. Varsinkin pienet yritykset hankkivat myös käytettyjä autoja. Koska kattavaa, joustavaaja edullista leasingpalvelua ei ole ennen ollut saatavilla myös käytetyille autoille, leasingautot eivät ole olleet yhtä yleisiä pienemmissä yrityksissä. Viime vuosina myös käytettyjen autojen leasingpalvelut ovat alkaneet yleistyä, Honkanen sanoo. 

Taustatietoa tutkimuksesta  

Suomessa Kantar toteutti tutkimuksen 15.1-18.3.2020. Yhteensä 250 autopäättäjältä kerättiin tietoa eri malleilla: puhelinhaastattelulla tai sopimalla kyselyn täyttämisestä puhelimitse ja lähettämällä linkki, jolloin kyselyn vastaaminen tapahtui verkossa. Mukaan otettiin yrityksiä, joilla oli käytössään vähintään yksi auto. 

Vastaajaryhmät olivat seuraavanlaiset:  

  • 33 % alle 10 hengen yrityksiä 

  • 20 % 10-99 hengen yrityksiä 

  • 27 % 100-249 hengen yrityksiä                         

  • 20 % Yli 249 hengen yrityksiä          

Riippumatonta tutkimusta varten Kantar toteutti tammi-, helmi- ja maaliskuun ensimmäisten viikkojen aikana kaiken kaikkiaan 5 600 autopäättäjän haastattelua (4 794 Euroopassa). Mukana olivat Eurooppa (Itävalta, Saksa, Belgia, Espanja, Ranska, Italia, Luxemburg, Alankomaat, Puola, Portugali, Yhdistynyt kuningaskunta, Tšekin tasavalta, Sveitsi, Suomi, Tanska, Norja, Ruotsi) sekä Venäjän, Turkin ja Brasilian markkinat.

Prevent JS Alert