Etusivu > Arval Blog > MINI Countryman

RIITTÄÄKÖ LADATTAVASSA HYBRIDISSÄ VÄÄNTÖ? MUUTAMAN KUUKAUSI MINI COUNTRYMAN COOPER S E:N RATISSA KERTOO KAIKEN.

RIITTÄÄKÖ LADATTAVASSA HYBRIDISSÄ VÄÄNTÖ? MUUTAMAN KUUKAUSI MINI COUNTRYMAN COOPER S E:N RATISSA KERTOO KAIKEN.

Maanantai, marraskuu 26, 2018

Usein kuultu lause: “Ladattavalla hybridillä ajaminen ei säväytä samalla tavalla kuin isokoneisella autolla ajaminen”. Nyt kun takanamme on muutama kuukausi MINI Countryman Cooper SE:n ratin takana, on tähän vain yksi vastaus: Sinä. Olet. Väärässä.
 

VARAA KOKEILUJAKSOSI NYT JA IHASTU!

Eikö 1500-kuutioinen kolmisylinterinen moottori 136 hevosvoimalla kuulosta innostavalta? Eikä 220 newtonmetriä vääntöä ehkä kovin vakuuttavalta? MINI Countryman Cooper S E:n 88 hevosvoimaa ja 165 Newtonia vääntöä tuottavan sähkömoottorin lisäys muuttaa sen yllättävän hauskaksi laitteeksi: yhteensä tehoa löytyy 224 hevosvoimaa ja 385 newtonmetriä vääntöä. Silti tämä MINI ei tunnu ajettaessa yli 200 hevosvoiman autolta, mutta koska vääntö on kova nollakierroksilla, sen kiihtyvyys on vakuuttavaa. Koska sähkömoottori pyörittää vain takapyöriä, auto on taivutettavissa komeisiin sivuluisuihin. Tämä tietenkään ei ole ympäristöystävällisen auton tarkoitus, mutta myöskään ajamisen hauskuutta ei pidä kokonaan unohtaa. 


Urheilullinen ajotuntuma ja varustelu viimeisen päälle
MINI myös ohjautuu kuten MINI – sen ohjaustuntuma on välitön. Jos MINI Cooper on kuin mikroauto, MINI Countryman on vastaavasti ohjaukseltaan urheilullinen. Alusta on jäykkä, muttei epämukava ja tuoleissa on tukeva istua. Ratti on paksu ja pieni, eli juuri käteen sopiva. Valitsimme tämän MINIn varustuksen huolella – varustukseen kuuluu muun muassa musta metalliväri, konjakinväriset nahkapenkit, 17” kevytmetallivanteet, Harman Kardon -kaiutinjärjestelmä, 8.8” kosketusnäyttö navigoinnilla, aktiivinen vakionopeudensäädin, avaimeton käynnistys ja Apple CarPlay. Auto ei kaikkein edullisin, mutta se on todellinen katseidenkääntäjä, jonka ajettavuus on silkkaa nautintoa.


Sähkökäyttöisen auton lataus
Lyhyillä testausmatkoilla pystyimme ajamaan autoa 100 prosenttisesti sähköllä. Auto on ajossa hiljainen, eikä turbokone tuottanut lainkaan tärinää. Jotta saimme akusta täyden hyödyn irti, pidimme huolen, että MINI oli lämmitetty ennen lähtöä sähköisellä lisälämmittimellä. Se oli tervetullut lisävaruste, vaikkei talvi ollut testauksen aikoihin kunnolla vielä alkanut. On arjen luksusta, kun auto lämpenee tai viilenee nopeasti omien toiveiden mukaan. Autosta löytyy myös katuun heijastuva MINIn logo. Se näyttää paitsi hyvältä myös valaisee auton lähdeisyydessä väijyvät lätäköt ja auttaa pitämään kengät kuivina.

Autoa täytyy ladata melko usein, sillä pelkällä sähköllä kantama on melko rajallinen, vain 30 kilometriä, jonka jälkeen bensakone hyppää mukaan kuvioihin. Kaupunkiajossa tämä ei haittaa, sillä latauspisteitä on useimmiten tiheässä. Parkkipaikkojen vähäisyyden vuoksikin ladattava hybridi on hyvä valinta – latauspaikkoja on usein paremmin saatavilla. Countrymania voi ladata 3-vaihdekaapelilla tai 230 v-kaapelilla. Pikalatauskaapeli ei sen sijaan kuulu varusteisiin, eikä sitä ole myöskään saatavilla erikseen.


Arjen ja ajamisen sujuvuutta helpottavat ratkaisut
Lataamisen jälkeen kaapeli laitetaan takaisin takakonttiin. Ajoittain kaapeli on tietysti märkä ja likainen, mutta operaatiota kuitenkin helpottaa jalan heilahduksella avautuva takakontti. Se helpottaa myös arkea, kun molemmissa käsissä on ruokakassit.

Ajaessa kuski voi valita eri ajotiloista sopivimman – vaihtoehtoja on ekologisista sporttisiin. Moottoritielle sopii esimerkiksi eDrive-tila, jossa järjestelmä käyttää automaattisesti tehokkainta tapaa pitää auto liikkeellä. Tässä MINIssä on yksi parhaiten toimivista vakionopeudensäätimistä, jota olemme testanneet. Se on luotettava, pitää tarpeeksi etäisyyttä edellä oleviin autoihin, eikä ole yhtä on-off-tyyppinen kuin monet muut vastaavat. Etenkin ruuhkassa MINIn vakionopeudensäädin on helpotus ja sähkö- ja bensamoottorin hyvä yhteistyö korostuu. Aika ajoin kahden moottorin välinen yhteistyö voisi olla hienovaraisempaakin, mutta pääosin se toimii hyvin.

Autossa voi viihdyttää itseään tuntitolkulla ilman ajamistakin. Apple CarPlayn avulla saa yhteyden iPhoneen 8’8 tuuman kosketusnäytöllä ja voi valita helposti lempikappaleesi iDrivelta. Älä unohda säätää sisätilan valaistusta vastaamaan tunnelmaa ja kytkeä penkinlämmittimiä päälle!


Mikä on testauksen lopputulos?
Rakastamme tätä autoa. Muut ajamamme autot kalpenevat tämän MINIin rinnalla. Koska se on ladattuna ympäristöystävällinen, saat ajonautinnon lisäksi hyvän omantunnon. Haluatko sinäkin koeajaa MINIä? Ota yhteyttä Arvaliin nettisivujen kautta ja pääset koeajolle Pidämme huolen, että auto on puhtaana odottamassa sinua. Ethän kuitenkaan kokeile sitä liian pitkään, sillä me haluamme jatkaa sillä ajamista!

Jos sinulla on kysyttävää, tai haluat pyytää tarjouksen, ota meihin yhteyttä täyttämällä yhteydenottolomake täältä