Sähköautoilijoiden opit: puhelimeen kannattaa ladata useampi sovellus

Sähköautoilijoiden opit: puhelimeen kannattaa ladata useampi sovellus

Sähköautot 14 Mar 2023

Sähköautoilijoiden opit: puhelimeen kannattaa ladata useampi sovellus

Mitä eroa on sähköautoilussa verrattuna bensalla tankattavan auton ajoon?

”Tärkein ero on pitkien matkojen ennakointi ja suunnittelu, pysähdykset kannattaa miettiä huolella. Lisäksi pitää tuntea oma auto: osata hahmottaa kantama ja kuinka akku kuluu erilaisissa ajotilanteissa, esimerkiksi moottoritiellä tai kaupunkiajossa.”

Jaakko Salmi, ajanut Ford-täyssähköautolla 1,5 vuotta.

”Vuosittaiset mökkireissut ovat ihmisille usein se pelottavin haaste täyssähköautoon siirtymisessä. Isoimman muutoksen olen huomannut ajattelutavassa. Kun ajaa sähköautolla, auton voi pitää esimerkiksi päällä ilman tyhjäkäyntiä. Sähköauto myös lämpiää nopeammin ja sillä pääsee sulavasti liikkeelle.

Heidi Alanko, ajanut BMW-täyssähköautolla puoli vuotta.

Mitkä ovat parhaan vinkkisi pitkille matkoille?

”Pysähdykset kannattaa suunnitella niin, että paikassa on useampi latauspiste, jos latauspiste sattuisikin olemaan epäkunnossa. Jos yöpyy hotellissa, se kannattaa valita latausmahdollisuuksien perusteella – monissa hotelleissa lataus saattaa kuulua hintaan ja latauspaikan voi valita etukäteen.”

Jaakko Salmi, ajanut Ford-täyssähköautolla 1,5 vuotta.

”Olin valinnut varmuuden vuoksi kolme latausasemaa tekemälleni noin 550 kilometrin matkalle. Yksi kahvitauolla, toinen lounastauolla ja kolmas kohteessa. Yksi näistä sai laskelmieni mukaan olla toimimatta, kunhan kaksi muuta antaisivat edes jollain teholla sähköä.

Huoli osoittautui turhaksi: kaikki asemat toimivat suunnitellusti ja kotimatkalle lähdettiin täydellä akulla. Nyt viimeistään voin sanoa, että Suomessa pärjää sähköautolla. Kunhan varaa aikaa ja suunnittelee reitin hyvin.”

Heidi Alanko, ajanut BMW-täyssähköautolla puoli vuotta.

”Suurin asia pitkällä matkalla on ajattelutavan muutos ja ajaminen latauspisteiden mukaan. Olen käynyt Kuopiossa myös 15 asteen pakkasessa. Moottoritiellä sähköä tietysti kului ja Mikkelissä pysähdyin 20 minuutin tauolle. Laitoin auton pikalaturiin (50 kW). Lisäksi käytin hotellin laturia perillä. Kyllähän sitä kuljettajakin tarvitsee tauon pidemmällä matkalla, eli en huomannut muutosta aikaisempaan.”

Olli Koponen, ajanut Volkswagen-täyssähköautolla noin vuoden.

Tarvitseeko useita sovelluksia?

”Yhtä kaikenkattavaa sovellusta ei ainakaan vielä ole. Autojen omat ohjelmistot neuvovat kyllä melko hyvin, mutta eri toimijoiden sovelluksia kannattaa käyttää ohessa. Välillä on pitänyt ladata uusi sovellus tai tehdä uudet tunnukset latauspisteellä, mutta se on onneksi vain viiden minuutin homma.”

Mikko Honkanen, ajanut Mercedes-täyssähköautolla vajaat kaksi vuotta.

”Jos ajaa pidempää matkaa, tarjolla on hyviä sovelluksia, joista löytää koko Suomen latausverkoston, tietoa laturien tehoista ja varaustilanteesta. Jos metsästät halvinta hintaa, kannattaa olla nipullinen sovelluksia, joissa vertailee hintoja.”

Jaakko Salmi, ajanut Ford-täyssähköautolla 1,5 vuotta.

”Reitin suunnittelussa kannattaa tietysti etsiä suurteholatureita, lataaminen kestää erilaisilla latureilla joko 15 tai kaksi kuppia kahvia. Aina kannattaa myös olla varasuunnitelma, sillä laturi voi olla varattu tai rikki. Erilaisia sovelluksia on nykyään runsaasti. Omalla pidemmällä reissulla käytin kolmea eri sovellusta lataamiseen.”

Heidi Alanko, ajanut BMW-täyssähköautolla puoli vuotta.

Mitä hyödyllisiä lisäominaisuuksia kannattaa huomioida auton valinnassa?

”Kaikissa autoissa ei ole mahdollista ajastaa latausta. Ajastuksen avulla voi hyödyntää halvan sähkön aikaan, joka on yleensä yöllä ja tuulisina päivinä. Uskon ajastusmahdollisuuden yleistyvän jatkossa.”

Mikko Honkanen, ajanut Mercedes-täyssähköautolla vajaat kaksi vuotta.

Millaiselle kuskille täyssähköauto on oikea valinta?

”Oma ajoprofiilini on sellainen, että sähköautoilu on täydellinen valinta. Ajan harvoin pitkiä matkoja, lähinnä kesäisin mökille. Ennen koronaa työnkuvani oli erilainen. Tapasin asiakkaita kasvokkain, mutta silloinkin olisin selvinnyt täyssähköautolla. Työmatkani on 25 kilometriä ja lataan autoani käytännössä vain työpaikalla.”

Jaakko Salmi, ajanut Ford-täyssähköautolla 1,5 vuotta.

Yrityksemme autopolitiikka kannusti hankkimaan täyssähköauton. Sähköauto sopii hyvin, jos kotona ja töissä on latausmahdollisuus ja vuosittaiset ajot eivät ylitä 30 000 kilometriä.”

Heidi Alanko, ajanut BMW-täyssähköautolla puoli vuotta.

Oletko kiinnostunut leasing-sähköautosta?
Soita asiakaspalveluumme!
Puh. +358 9 8254 1234

Termit tutuksi:

  • Sähköautoa voi ladata tilapäisesti tavallisesta Suko-pistorasiasta siirrettävän latauslaitteen avulla (ns. Mode 2 -lataustapa), voimavirtapistokkeesta latauslaitteella (Mode 3) tai pikalaturista julkisella latauspisteellä (Mode 4).
  • kW = kilowatti, kertoo latauspisteen tehon. Mitä suurempi teho on, sitä nopeammin lataus sujuu. Kodin latausasema on yleensä teholtaan 3,7–22 kW. Tavallinen ns. Suko-pistorasian teho taas on noin 2 kW.
  • kWh = kilowattitunti, kertoo, paljonko esimeriksi akussa on varausta.
  • CHAdeMO ja CCS ovat molemmat pikalataukseen liittyviä latausstandardeja eli käytännössä erilaisia latauspistoketyyppejä. Tyyppi 2 (tai Type 2) taas on latauspistoke yleiseen lataamiseen (Mode 2 ja 3 lataustavat).
  • Pikalaturi / pikalatauspiste tai suurteholaturi lataa autoa nopeasti, sillä laturissa on suuri teho. Pikalaturien teho vaihtelee 50 kW:sta jopa 350 kW:n asti. Kaikki autot eivät voi ottaa vastaan kaikkein korkeimpia tehoja.
  • Kolmivaihevirta eli puhekielessä voimavirtapistoke löytyy monesta omakotitalosta esimerkiksi autotallista.
  • Suko on niin sanottu kodin tavallinen pistorasia, jota löytyy joka kodista. Sen teho on vain noin 2 kW.

Img credit: Photomix Company

Lue lisää Näytä vähemmän