Lue lisää Arvalin toimista koronaviruspandemian aikana täältä

Home > Blog > Ajoneuvovero > Tieliikennelaki Muuttuu Kesakuun Alussa

Tieliikennelaki muuttuu kesäkuun alussa – 5 tapaa, joilla uusi laki vaikuttaa autoilijoiden elämään

Tieliikennelaki muuttuu kesäkuun alussa – 5 tapaa, joilla uusi laki vaikuttaa autoilijoiden elämään

Tiistai, toukokuu 19, 2020

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1. kesäkuuta 2020. Traficomin mukaan uudella lailla lisätään liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä luodaan edellytyksiä liikenteen digitalisoitumiselle ja turvalliselle automaatiolle samalla kun sääntelyä kevennetään.  

Miten muutokset vaikuttavat konkreettisesti autoilijoiden arkeen? Poimi tästä viisi autoilijan tärppiä! 

1. Talvirenkaiden käyttö harkinnan mukaan 

Ensi talvena talvirenkaita tarvitsee talvikaudella käyttää ainoastaan, jos sää tai keli sitä edellyttää. Jos keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä, pitää niitä ensi syksystä alkaen käyttää jo marraskuussa ja käyttöä jatkaa maaliskuun loppuun.  

Lain mukaan kuljettajan tulee käyttää omaa harkintaa sopivien renkaiden valinnassa. Muutoksen alussa poliisi valvoo liikennettä ja puuttuu tarvittaessa tilanteeseen, mikäli näyttää siltä, että kuljettaja on liikkeellä kesärenkaiden kanssa talvisessa kelissä. 

2. Noin 50 uutta liikennemerkkiä 

Suomessa otetaan käyttöön ensi kesänä noin viisikymmentä uutta liikennemerkkiä. Uuden tieliikennelain myötä myös keltainen sulkuviiva muuttuu valkoiseksi.  

Uusia liikennemerkkejä ovat mm. 

  • Varoitusmerkki jalankulkijoista 

  • Vähimmäisnopeus ja vähimmäisnopeus päättyy 

  • Ajokaistojen yhdistyminen 

  • Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty 

Lisäksi monia merkkejä on selkeytetty, esimerkiksi kuvioita ja merkeissä esiintyviä hahmoja on yksinkertaistettu. Muuttuneet liikennemerkit korvataan pääosin 10 vuoden siirtymäajan kuluessa. 

3. Peräkärryn kanssa satasta 

Uusi laki sallii, että kevytperäkärryä vetävä henkilö- tai pakettiauto saa ajaa 100 kilometrin tuntivauhtia. Ennen muutosta nopeusrajoitus on ollut 80 kilometriä tunnissa. 

Muutos koskee henkilö- tai pakettiautoa, joka vetää enintään 750 kilogramman painoista jarrutonta perävaunua. Tällaiset perävaunuja ovat yleisimpiä käytössä olevia peräkärryjä. 

4. Rikesakko jää historiaan 

Uudessa tieliikennelaissa otetaan vähäisiin rikkomuksiin käyttöön liikennevirhemaksu, joka korvaa rikesakon.  

Liikennevirhemaksu on kiinteämääräinen seuraamus. Liikennevirhemaksun suuruus on määritelty rikkomuskohtaisesti tieliikennelaissa ja sen suuruuteen vaikuttaa teon lisäksi se, kenelle liikennevirhemaksu määrätään. Jalankulkijalle ja polkupyöräilijälle määrättävä liikennevirhemaksu on summaltaan eri suuruinen kuin esimerkiksi moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle määrättävä liikennevirhemaksu.  

Liikennevirhemaksun suuruus on rikkomuksen laadusta riippuen 20–200 euron suuruinen. Jalankulkijan liikennesääntörikkomuksesta määrättävä liikennevirhemaksu on esimerkiksi 20 euroa, mutta moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan liikennesääntörikkomuksesta liikennevirhemaksu on korkeampi, esimerkiksi 100 euroa. 

5. Uusi pysäköintitapa saattaa lisätä myös riskejä 

Uusi tieliikennelaki mahdollistaa taajamassa pysäyttämisen tai pysäköimisen ajosuunnasta katsottuna tien vasemmalle puolelle kaksisuuntaisilla teillä. 

Pysäköitäessä kaksisuuntaisella tiellä vasempaan reunaan joudutaan ylittämään vastaantulevan liikenteen kaista. Tällöin autoilijan on luonnollisesti väistettävä edestä lähestyvää liikennettä. 

Vasemmasta reunasta liikkeelle lähteminen edellyttää kuljettajalta erityistä varovaisuutta. Tuolloin on väistettävä kaikkea muuta liikennettä eli myös vastaantulijoita. Kun kuljettaja istuu pysäköidyssä autossa aivan vasemmassa reunassa, on havainnointi eteenpäin vaikeaa mahdollisesti eteen pysäköidyn auton peittäessä näkyvyyttä. Varovaisuutta tarvitaan! 

Haluatko lukea lisää tulevista muutoksista? Tutustu Traficomin Tieliikennelaki2020-sivustoon.  

Prevent JS Alert