Lue lisää Arvalin toimista koronaviruspandemian aikana täältä

Home > Blog > Leasing > Huoltoleasing Avattuna 5 Kysymysta Ja Vastausta Yritysautoilusta Ja Leasingista

Huoltoleasing avattuna – 5 kysymystä ja vastausta yritysautoilusta ja leasingista

Huoltoleasing avattuna – 5 kysymystä ja vastausta yritysautoilusta ja leasingista

Tiistai, kesäkuu 2, 2020

Yrityspäättäjä, ovatko autokanta-asiat mietinnässä? Nyt on ajankohtaista pohtia, mikä rahoitusratkaisu, huoltoleasing vai rahoitusleasing, olisi juuri sinun yrityksellesi se sopivin? 

Kysyimme Arvalin Business Manager Jaakko Salmelta viisi kysymystä huoltoleasingin ja rahoitusleasingin eroista. Kumpi tulee halvemmaksi, kumpi sisältää suuremmat riskit yritykselle ja mistä tietää, että saa parhaan sopimuksen? 

1. Mitä huoltoleasing oikeasti tarkoittaa? 
Vapaasti määriteltynä huoltoleasing tarkoittaa pitkäaikaista (ajoneuvon) vuokrasopimusta, joka sisältää autoon liittyviä erilaisia huolto- ja muita palveluita. Mikään Suomen laki ei määrittele mitä huoltoleasingsopimuksen pitäisi pitää sisältää. Koska leasingsopimus ei ole mitään muuta kuin vapaamuotoinen sopimus, kannattaa ostajan olla tarkkana sen suhteen mitä ’huoltoleasing’-paketti oikeasti sisältää.  

Pörssiyhtiöitä koskevat kansainväliset kirjanpitosäännöt ovat erilaisten leasingsopimusten määrittelyssä paljon täsmällisempiä. Niiden mukaan huoltoleasing on sopimus, jossa vuokrakohteen omistamiseen liittyvät olennaiset riskit ovat vuokralle antajan puolella. Autojen kohdalla tämä tarkoittaa, että esimerkiksi kaikki auton arvon alenemiseen, huoltoihin ja korjauksiin sekä renkaisiin liittyvät kustannukset sisältyvät auton vuokraan, eikä asiakkaalle tule ylimääräisiä kuluja.  

2. Miten rahoitusleasing eroaa huoltoleasingista? 
Rahoitusleasingissa riskit, kuten arvon aleneminen, ovat asiakkaan puolella. Jos esimerkiksi auton myyntihinta leasingsopimuksen päättyessä on pienempi kuin kirjanpidollinen jäännösarvo, vuokralle ottaja kärsii tuon tappion. Dieselkäyttöiset autot tarjoavat hyvän esimerkin viime vuosien ennakoitua jyrkemmästä arvon alenemisesta. 

3. Onko huoltoleasing kalliimpaa kuin rahoitusleasing tai omistaminen? 
Kysymykseen ei ole oikeaa tai väärää vastausta, koska kyseessä ovat aivan erilaiset tuotteet. 

Vastaavasti voisi kysyä, onko halvempaa vakuuttaa koti palovakuutuksella vai olla tuhlaamatta rahaa vakuutusmaksuun. Ne yritykset, jotka ovat valinneet huoltoleasingin, arvostavat riskittömyyttä ja ennustettavuutta, vaikka tietävätkin, että rahoitusleasingillä tai omistamisen kautta voi päästä samalle kustannustasolle. Tämä edellyttää kuitenkin merkittävää työpanosta asian eteen, mikä sisältyy jo helppoon huoltoleasing-pakettiin. 

Huoltoleasingsopimuksen kustannukset ovat sataprosenttisesti tiedossa etukäteen, kun taas rahoitusleasingin todelliset kustannukset ovat tiedossa vasta jälkikäteen. Arvalin huoltoleasing-asiakas tietää etukäteen euron tarkkuudella kustannukset myös siinä tapauksessa, että auto joudutaan palauttamaan suunniteltua aikaisemmin. 

Olen kuullut myös väitteen, että huoltoleasing on sopimuksena läpinäkymätön ja sisältää jonkinlaisia piilokustannuksia. Väite ei voisi vähemmän pitää paikkaansa, sillä aito huoltoleasing on auton hankkimiseen ainoa tapa, jossa kustannuksia ei ilmesty puun takaa. 

Arvalin ja muiden huoltoleasingyhtiöiden asiakkaat arvostavat tuotteeseemme sisältyviä palveluita, kuten asiantuntevaa konsultointia ja työkaluja liittyen autopolitiikkaan sekä nopeita ja tehokkaita kuljettajien palveluita. Huoltoleasing koetaankin pelkän rahoitusratkaisun sijaan palvelu- tai ulkoistusratkaisuksi, joka nostaa kustannukset näkyville ja hallittaviksi. 

4. Minkälaisiin ajoneuvoihin huoltoleasing sopii parhaiten? 
Huoltoleasing sopii kaikkiin ajoneuvoihin. Kysymys on enemmänkin siitä, haluaako ostaa palvelua vai tehdä asiat itse.  

Yritykset ja julkishallinto käyttävät huoltoleasing-rahoitusta eniten henkilö- ja pakettiajoneuvokannassaan. Suuret ja keskisuuret yritykset päätyvät useimmiten kattavaan ja helppoon huoltoleasing-palveluun. Tavallisimmin huoltoleasing-ajoneuvo on täysin uusi, mutta leasing-yhtiöistä saa nykyään myös vähän käytettyjä autoja.  

Pienyrityksissä päädytään edelleen usein käytettyyn ajoneuvoon, joka ostetaan tai rahoitetaan osamaksulla tai rahoitusleasingilla. Tällöin puhdas rahoituskustannus maksetaan kuukausittain ja huolto- ja rengaskustannukset matkan varrella sen mukaan kuin niitä syntyy.  

Osa yrityksistä haluaa edelleen tehdä mahdollisimman paljon itse ja tuolloin yritysauto on usein yrityksen omistama. Näissä tapauksissa yrityksessä on ajoneuvovastaava ja joskus jopa myös oma korjaamo. 

5. Mikäli huoltoleasing koetaan parhaaksi ratkaisuksi, miten varmistetaan, ettei siitä makseta liikaa? 
Muutama toimija Suomessa Arvalin lisäksi tarjoaa niin sanottua ”high-end” -tuotetta, eli riskitöntä huoltoleasingia kaikille automerkeille kilpailukykyisin ehdoin ja hinnoin.  

Itse leasingsopimuksen hinnan lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaisia palveluita rahalla saa, sekä siihen kuinka paljon yrityksen työntekijät voivat säästää työaikaa. Jokainen autoihin liittyvä puhelinsoitto ja sähköposti, johon leasingyritys pystyy vastaamaan asiakkaan oman yhteyshenkilön puolesta, säästää yritykselle selvää rahaa. 

Monesti keskustellessani yritysten autopäättäjien kanssa huomaan, että pelkästään autopolitiikkaa muuttamalla on mahdollista samanaikaisesti pienentää autoihin liittyviä kustannuksia sekä mahdollistaa parannuksia autoetuun. 

Parempi vaihtoehto asiakkaalle on mielestäni huoltoleasing-hintojen vertailu tai kilpailuttaminen kuin valita palvelu, joka ei kata kaikkia kustannuksia tai pahimmillaan siirtää yritysautoilun riskejä asiakkaalle. Tämän vuoksi kannattaa valita kumppani, joka pystyy kantamaan riskit taloudellisesti.  

 

Prevent JS Alert